Wednesday, April 15, 2015

First "SYSTEM" or "AWARENESS"?

What need or required or to be implement First; "SYSTEM" or "AWARENESS"?

Everyone asking, talking and arguing about system and awareness. But the question always arrive that, what, how and why?

I am going with the "AWARENESS" first, and concluding the same too.

System need Awareness first, its my thinking. And I am crazy for doing arguments on this.

Awareness stand with - Knowledge, About Responsibility, Sharing Thoughts and kind of showing results.

System stand with - Experimental Process, A kind of Assessment, and Time depending process.

So I think, Awareness again in first position to start a System or Upgrading the existing system. System is a Process but Awareness park to the system on a right form and way. 

System can't develop an awareness, but Awareness can develop a System and Make that result oriented and successful too.

A small example - I have clicked some photos at Vidisha, Madhya Pradesh (India) Railway Station when I was traveling on 11/Apr/15. There is a Store Place of Free Cold Water for everyone. Few old age males are sitting in a small stall and ready to serving the cold water. But question is that still no one taking the water from them even they are serving free cold water in this very hot whether of April month.

Why? Because there is a system but less of awareness.

I have asked to few guys why they are not taking free cold water from them, instead of taking the hot water from tap or purchasing Mineral water bottles instead of can refill. Simply got replies that ; Water may not good / hygienic.

After a talk with our co-passenger, they also agree with the less of "AWARENESS" even there is a "SYSTEM".

Our prime minister Mr Modi. In our Political environment there is a system but no awareness. Resultant of failures.

Now, Our PM following Awareness first then Applying that awareness in a System within systematically process.I am following to our PM.

Please state your views and opinions to get more information about.

SYSTEM + AWARENESS = HUMAN RESOURCES MANAGEMENT.

Wednesday, April 8, 2015

शब्दों की पुनरावृत्ति और उससे नकारात्मकता - Repetition of words and negativity by that

शब्दों की पुनरावृत्ति और उससे नकारात्मकता 

(Repetition of words and negativity by that)

A Blog in Hindi Language for Human Resource - मानव संसाधन के लिए एक ब्लॉग हिंदी भाषा में

शुरू करता हूँ एक कहावत या फिर आप इसे पुरानी और छोटी सी कहानी ही मान लीजिए। 

" किसी छोटे से गाँव में एक आदमी रोज गाँव वालों को चिल्ला-चिल्ला कर ऊँची और डरी हुई आवाज़ में पुकारते
हुए कहता की, बचाओ - बचाओ मुझे ये शेर खा जायेगा। और गाँव वाले रोज़-रोज़ आये दिन उसकी इस तरह की पुकार सुनके उसके पास जाते और देखते; तो वहां उन सब लोगों को कोई शेर तो क्या, बल्कि कोई भी खतरनाक जानवर आस-पास नहीं दिखाई देता था। 

गाँव वाले अपने आपको ठगा सा महसूस करते और बेचारे वापस अपने-अपने घरों की ओर चले जाते। यह प्रक्रिया कुछ दिनों तक लगातार यूं ही चलती रही।

एक दिन ऐसा आया की सच में उस आदमी के पास सचमुच का शेर आ गया और वो डर के मारे ज़ोर-ज़ोर से चिल्लाने लगा, बचाओ-बचाओ गाँव वालों मुझे ये शेर खा जाएगा। 

और तब, गाँव वाले ये जानकार नहीं आये की वो उन्हें फिर से रोज़-रोज़ आये दिन की तरह बेवक़ूफ़ बना रहा होगा।  जबकि इस बार सब कुछ सत्य और सही था। 

अंत में शेर उस आदमी को खा गया। "

मूलतः मेरे लिखने का कारण यह है की मानव संसाधन विभाग बहुत ही महत्वपूर्ण होता है किसी भी संगठन के लिए।  हालाँकि ये मेरे लिखने या फिर बोलने मात्र केवल से सिद्ध नहीं होता चूँकि यह पहले से ही सत्य और निर्दिष्ट सत्य है।

मानव सांसाधन प्रतिनिधियों को आए दिन प्रबंध से और कर्मचारियों से बहुत प्रकार से और बहुत प्रकार की बातें, पत्राचार और ईमेल करने होते हैं। 

यूं तो मैंने भी महसूस किया है की अन्य विभाग के कर्मचारी मानव संसाधन विभाग को ये कहते पीछे नहीं हटते की मानव संसाधन विभाग में काम ही क्या रहता है केवल बातें और वादे और वो भी घुमा फिरा के एक ही तरीके के।  यह वाक्य हंसी को भी सम्बोधित कर रहा है लेकिन सत्य भी है।  यदि आप इस विभाग के नहीं होंगे तो हंस जरूर रहे होंगे। 

चलिए अब मैं आपको अपने पुरे वाक्यों को सूक्ष्म रूप भाव में व्यक्त करता हूँ : कि किसी भी बात को और शब्दों को बार - बार नहीं दोहराना चाहिए, लेकिन यह भी सुनिश्चित कर लेना बहुत जरूरी होता है की कही गयी बात और शब्दों में पुनः कोई तर्क ९९.९९ %  और विराम ना हो।

अन्यथा आपका यह नकारात्मक व्यवहार क्षति कर सकता है, आपके विभाग, संगठन और आपके व्यक्तित्व की। 

(कहानी से एक तर्क : बार-बार झूठे शेर को बता के या सम्बोधित करके, भीड़ इकट्ठा करना और एक दिन खुद उसी सच्चाई की बलि चढ़ जाना एक तरह की विसंगति ही है। )

"विसंगतियों को दोहराने से एक दिन विसंगति आपको हानि पहुँचा सकती है ऐसा मेरी कहानी से प्रवित्त होता है और सारांश भी यही उद्बोधित करता है।"

धन्यवाद ! मेरे उपरोक्त कथन और शब्दों पर अपनी राय जरूर दीजियेगा।

Thursday, March 26, 2015

HR Should be Positive in Negative (HR TALK'S)

HR - TABLE TALK
Today’s scenario is growing up with fastest coming substitutes of new technologies. It’s time to be turn with HR psychometric.

A. Time spending with employees and reporting managers.
B. Talk for finding the gaps.
C. Talk to understand till satisfactory level reach.
D. Appreciates them when they are in comfort zone.
E. Try to say No / Apology / Sorry / Guilty.



A. Time spending with employees and reporting managers: All fingers are not equal. We know that lot of things can be creating a big jerk between employees and managers. HR should be taken a quick and soft react on the same to minimize the negative things in a positive way. Suppose an employee losing performance due to having some communication gap or might be by another way or cause with manager, Its going to be critical for a long time if things will not resolved in a soft or positive way.

Technology can’t resolve Communication or behavioral Gap. It can be done only with Talk.

B. Talk for Finding Gaps: HR should be taken a lead role to minimize the Gaps and get resolved the things on a proactive soft way. 

Talk, Talk and Talk; it’s called HR Psychometric, to read the actual targeted things which creates a positive role to develop a perfect bonding between employees and managers.

C. Talk to understand till satisfactory level reach: Keep and carry forward with different types of talking techniques with the employees or co-workers till final satisfactory level match. Talk about their habits i.e. Do or Don’t.

Make point wise notes, Start Talk in the correct sequence and do not leave unfinished.

D. Appreciates them when they are in comfort zone: After finishing or crossing A, B and C you will realize that employee started to following your points. Now this time appreciate them for every repeated word and understandings.

Again re-describe them all the things with a positive barriers and approaches.

Morally, always appreciate to employees when the things are in negative or positive manner.

E. Try to minimize Negative words i.e. No / Apology / Sorry / etc.